14 maj 2013

Krämiga kokoslinser


Jag har inte köpt ris på flera år men när jag skulle göra gallo pinto (recept här) var jag ju tvungen att inhandla en liten påse. Jag älskar egentligen ris men jag tycker det finns så många fler klimatsmarta och närodlade alternativ att ris hamnar långt ner på inköpslistan. Nånting som passar väldigt bra ihop med ris är i vilket fall linser i kokosmjölk. Ingen gång blir den andra lik när jag gör linsgrytor men gott blir det alltid! Denna gång skrev jag ner exakt vilka mått jag använde.

1 gul lök
Några vitlöksklyftor
Olja att steka i
3 tsk spiskummin
1 tsk gurkmeja
1,5 tsk senapsfrö
0,5 tsk ingefära
3 dl röda linser
3,5 dl vatten
1 burk kokosmjölk (400 ml)
400 g krossade tomater
Salt, cayennepeppar
65 g färsk spenat
  • Hacka lök och pressa vitlök och stek i olja tillsammans med spiskummin, gurkmeja, senapsfrö och ingefära
  • Tillsätt linser, vatten, kokosmjölk och krossade tomater och koka på svag värme i 30 minuter
  • Smaka av med salt och cayennepeppar om du vill ha mer drag
  • I med spenaten. Rör om ordentligt och låt eftersvälla i minst 10 minuter, helst längre. Grytan är ändå så varm så man kan i alla fall inte äta den direkt utan att bränna läppen av sig :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar